Penerapan Metode Pembelajaran Think Pair Share dalam Pendidikan Agama Katolik
DOI:
https://doi.org/10.62200/magistra.v3i2.210Keywords:
Catholic Religious Education, cooperative learning, independent learning, student participation, Think Pair ShareAbstract
Catholic Religious Education (CRE) plays a vital role in shaping students’ character, morality, and spirituality. However, traditional and monotonous teaching approaches often lead to passive student engagement and low motivation. This article explores the implementation of the Think Pair Share (TPS) method in CRE as an innovative, cooperative, and student-centered learning strategy. Utilizing a literature review method, this study analyzes various scholarly sources related to TPS and Catholic religious education. The findings indicate that the TPS method encourages students to think critically, engage in peer discussions, and confidently share ideas in class, thereby creating an active and inclusive learning environment. Nevertheless, the effectiveness of this method depends greatly on the teacher’s readiness in lesson planning, fostering a supportive classroom atmosphere, and providing constructive feedback. Adaptive and creative teaching strategies are essential to ensure that TPS is effectively and meaningfully applied within the context of CRE in the era of independent learning.
References
Acin, M. A., & Sutami, F. (2021). Spiritualitas Guru Agama Katolik dalam Pelayanan Hidup Menggereja di Wilayah Perbatasan Kabupaten Sanggau. Vocat: Jurnal Pendidikan Katolik, 1(2), 86–94.
Agustina, T. B., Sumartini, T. S., Sujana, A., Nurjani, N., & Setianingrum, D. W. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) terhadap Peningkatan Kemampuan Pemecahan Matematika Siswa. Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education, 1(1), 315–326.
Amizera, S., & Destiansari, E. (2020). Penerapan Pembelajaran Biologi Lintas Minat dengan Pembuatan Model Sel 3D terhadap Pencapaian KKM Peserta Didik XI IPS di SMA LTI IGM Palembang. Jurnal Pembelajaran Biologi: Kajian Biologi dan Pembelajarannya, 7(1), 37–42.
Arzani, M. (2019). Penerapan Metode Demonstrasi Untuk Meningkatkan Keterampilan Shalat Wajib Di Kelas III MI Maraqitta’limat Anyar Tahun Pelajaran 2017/2018. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 5(1), 146.
Astriani, N., & Dhana, M. B. A. (2020). Pengaruh pembelajaran kooperatif tipe think pair share terhadap kemampuan representasi matematis siswa. Journal of Didactic Mathematics, 1(1), 16–21.
Bahar, H., & Sundi, V. H. (2020). Merdeka Belajar untuk Kembalikan Pendidikan pada Khittahnya. Prosiding Samasta.
Baharuddin, & Wahyuni, E. N. (2015). Teori Belajar dan Pembelajaran. Ar-Ruzz Media.
Boiliu, E. R., Boiliu, N. I., & Rantung, D. A. (2022). Teori Belajar Humanistik Sebagai Landasan dalam Teknologi Pendidikan Agama Kristen. Educakatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(2), 1767–1774.
Donni, J. (2023). Penguatan Pendidikan Iman dalam Jemaat: Tantangan dan Pendekatannya di Gereja Kontemporer. Danum Pambelum: Jurnal Teologi Dan Musik Gereja, 3(2), 265–270.
Elelia, E. (2022). Pendidikan Agama Katolik Di Sekolah Katolik Mayoritas Agama Budha. Vocat: Jurnal Pendidikan Katolik, 2(1), 13–16.
Gea, M. (2023). Pendidikan Iman Katolik Anak dalam Keluarga Kawin Campur Beda Gereja di Dekanat Nias Keuskupan Sibolga. Jurnal Dharmas Education, 4(2).
Hasan, M. (2021). Prinsip Moderasi Beragama Dalam Kehidupan Berbangsa. Jurnal Mubtadiin, 7(2), 111–123. https://journal.an-nur.ac.id/index.php/mubtadii
Kolis, N., & Artini, A. F. P. (2022). Studi Komparatif: Teori Edward Lee Thorndike dan Imam Al Ghazali dalam Implementasi di Pembelajaran Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(1). https://doi.org/https://dx.doi.org/10.32665/abata.v2i1.339
Lubis, M. (2019). Studi Literatur: Peran Guru pada Era Pendidikan 4.0. EDUKA Jurnal Pendidikan, Hukum dan Bisnis, 5(2), 51–57.
Maulana, Z. (2023). Persepsi Keluarga Petani mengenai Pendidikan Formal: Studi Kasus pada Keluarga Petani Kelurahan Sukamenak Kecamatan Purbaratu Kota Tasikmalaya. Universitas Siliwangi Tasikmalaya.
Purba, F. Y., & Rajagukguk, W. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (Tps) Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa. Kognitif: Jurnal Riset Hots Pendidikan Matematika, 4(1), 68–85.
Saman, A. M., & Hidayati, D. (2023). Pola Asuh Orang Tua Milenial dalam Mendidik Anak Generasi Alpha di Era Transformasi Digital. Jurnal Basicedu, 7(1), 984–992. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i1.4557
Saputro, S. (2000). Strategi Pembelajaran, Bahan Sajian Program Pendidikan Mengajar. Universitas Negeri Malang.
Sari, M., Habibi, M., & Putri, R. (2018). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe think-pairs-share dalam pembelajaran matematika terhadap kemampuan pemahaman konsep matematis dan pengembangan karakter siswa sma kota sungai penuh. Edumatika: Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(1), 7–21.
Sriasih, N. L., Mutawakkil, M., Sili, F., Saputro, T., Herlina, K., Distrik, I. W., Prayogi, R. D., Perdana, S. Q., Panggabean, J. Z. Z., Noge, M. D., Tegu, Y. I., Kaka, P. W., Ngantung, L., Munawaroh, R., Khamid, A., Irhamudin, I., Maulidia, F. R., Prafitasari, A. N., Jauhar, M., … Rohy, A. R. W. (2020). Merdeka belajar dan kesiapan profesionalisme guru agama Katolik di Kota Manado, Sulawesi Utara. Jurnal Al-Qiyam, 2(2), 18–26.
Sumaryati, E. (2013). Pendekatan Induktif-Deduktif Disertai Strategi Think-Pair-Square-Share Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Dan Berpikir Kritis Serta Disposisi Matematis Siswa Sma. Infinity Journal, 2(1), 26. https://doi.org/10.22460/infinity.v2i1.22
Surani, D. (2019). Studi literatur: Peran teknolog pendidikan dalam pendidikan 4.0. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 456–469.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Magistra

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.