Implementasi Metode Mengajar Mastery Learning dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Katolik di Era Society 5.0
DOI:
https://doi.org/10.62200/newlight.v2i4.182Keywords:
Mastery, Learning, CatholicAbstract
This research is entitled Implementation of Mastery Learning Teaching Methods in Catholic Religion Learning in the Era of Society 5.0. The research method used in this paper is library research. Meanwhile, the aim of this research is to find out one learning method that can be used by educators, namely the mastery learning method. Specifically, to find out how to implement mastery learning teaching methods in Catholic religious learning in the era of society 5.0. The mastery learning method or complete learning model is a learning model that presents an interesting and concise way to improve student achievement in a more satisfying direction. The stages in implementing the mastery learning method are orientation, presentation, structured practice, guided practice and independent practice. Implementation of the mastery learning method in Catholic religious education in the era of society 5.0 is an effective method used in Catholic religious learning, because the learning process is structured and begins with an orientation stage, until students truly master the subject matter taught by the teacher. In this era of society 5.0, a teacher must be able to use available information technology to facilitate the learning process. By using the mastery learning method in Catholic religious education, students will more fully understand what is being studied and can form their faith in accordance with the teachings of the Catholic religion.
References
Adisel, Aprilia, Z. U., Putra, R., & Prastiyo, T. (2022). Komponen-komponen Pembelajaran dalam Kurikulum 2013 pada Mata Pembelajaran IPS. Journal of Education and Instruction, 5(1).
Afrita, L. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Mastery Learning dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPA pada Peserta Didik Kelas IX.3 SMP Negeri 32 Palembang. Jurnal Edukasi, 7(2).
Cendana, W., Wahyuni, M., Prasetyo, A. H., Muntaha, Hikmawati, N., Suzana, Y., Harefa, D., Jamilah, Kosilah, Pratiwi, D. A., Faridha, N., Mavianti, Astari, T., Sufiyanto, M. I., Dewantara, A. H., Susilawati, E., Dewi, R. S., Laili, R. N., & Purwandari, E. (2022). Model-model Pembelajaran Terbaik. Nuta Media.
Era Society 5.0: Era Kedewasaan Teknologi dan Kemanusiaan. (2024). Universitas Pendidikan Nasional.
Hamid. (2019). Berbagai Metode Mengajar Bagi Guru dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Penelitian Sosial dan Keagamaan, 9(2).
Handayana, H. (2011). Keunggulan dan Kelemahan Metode Mastery Learning. Tinta Pendidikan.
Hanjowo, M. D. F. F., AthahirahNuke, Saputra, R. F., Al-Farisi, S., Wijaya, R., & Rozaq, A. (2023). Peran Pendidikan Indonesia di Era Society 5.0. ETNIK: Jurnal Ekonomi Teknik, 2(5).
Huliatunisa, Y., Huzaemah, Kauniyah, N., Handayani, N. R., & Fauziah, P. (2022). Dasar Pengembangan Kurikulum Sekolah Dasar. CV Jejak.
Ilyas, M., & Armizi. (2020). Metode Mengajar dalam Pendidikan Menurut Nur Uhbiyati dan E. Mulyasa. Al-Liqo: Jurnal Pendidikan Islam, 5(2).
Istiarsono, Z. (2019). Strategi Pembelajaran Mastery Learning: Konsep dan implementasinya. Jurnal Intelegensia, 4(1).
Martinus, & Amadi. (2021). Dampak Pendidikan Agama Katolik Terhadap Perilaku Siswa di Sekolah Negeri di Kota Pontianak. Vocat: Jurnal Pendidikan Katolik, 1(1).
Mulyadi, I. N. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Mastery Learning untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas IX B SMP Negeri 3 Selat. Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(2).
Perthami, N. W. (2020). Model Pembelajaran Mastery Learning dengan Strategi Tutor Sebaya untuk Meningkatkan Prestasi Belajar IPA. Jurnal Santiaji Pendidikan, 10(2).
Pujiono, A. (2021). Profesionalitas Guru Pendidikan Agama Kristen di Era Society 5.0. Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen, 1(2).
Purnomo, E., & Loka, N. (2023). Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dalam Menghadapi Era Society 5.0. Symfonia: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(1).
Rahman, A., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani. (2022). Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan dan Unsur-Unsur Pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1–8.
Ranggoana, N., Maulidiya, D., & Rahimah, D. (2018). Penerapan Strategi Belajar Tuntas (Mastery Learning) dengan Bantuan Video Pembelajaran untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa Kelas VII SMP N 22 Kota Bengkulu. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah, 2(1).
Rebong, P. U. (2021). Pelaksanaan Pendidikan Agama Katolik sebagai Upaya Meningkatkan Perkembangan Iman Peserta Didik. JAPB: Jurnal Agama, Pendidikan, dan Budaya, 2(1).
Sahari. (2020). Meningkatkan Prestasi Belajar Akidah Akhlak Melalui Penerapan Model Pembelajaran Mastery Learning bagi Siswa MTs. Hidayaturrahman NW Menggala. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 7(4).
Siahaan, B. I., Naibaho, P., & Raikhapoor. (2023). Pengaruh Model Mastery Learning Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Agama Kristen dan Budi Pekerti. Jurnal Pendidikan dan Teologi Kristen, 21(2).
Siniar. (2022). Revolusi Industri Keempat Akan Digerakkan Oleh Manusia. Mckinsey.
Syarifuddin, Zubaidah, & Khairiah. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Mastery Learning (Belajar Tuntas) dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Akidah Akhlak. Jurnal Media Informasi Pendidikan Islam, 21(1).
Uswah, A. (2022). Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Mata Pelajaran IPS Melalui Penerapan Model Pembelajaran Mastery Learning. JIEBAR: Journal of Islamic Education, 3(1).
Utami, L. H. P., & Subroto, W. T. (2013). Penerapan Pendekatan Mastery Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran IPS Kelas IV SDN Gresik. JPGSD, 1(2).
Wahyuningsih, E. S. (2020). Model Pembelajaran Mastery Learning Upaya Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa. Deepublish.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal New Light
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.