Peran Guru Pendidikan Agama Katolik di Slb-A Karya Murni Medan

Authors

  • Jessica Helsa -
  • Xaverius Felix
  • Jonathan Aley

DOI:

https://doi.org/10.62200/newlight.v1i2.14

Keywords:

The Role of Teachers, Catholic Religious Education

Abstract

Opening a Catholic Religious Education (PAK) class for blind children is not an easy thing. Teachers have the capacity and ability to handle children with special needs such as the blind. The research entitled The Role of Catholic Religious Education Teachers at Karya Murni Special School (SLB-A) Medan was carried out with the aim of understanding the role of Catholic religious education teachers at Karya Murni Special School (SLB). Medan. by providing Catholic religious education to blind students. In this research the author used qualitative descriptive analysis techniques combined with interview methods with school participation, specifically: Principal, two Catholic religious education teachers, two Catholic religious education teachers and six blind students.

References

Baraga, Bower. 1983. Pendidikan Anak Tunanetra. Yogyakarta: Pustaka Abadi.

Burhan, Bungin. 2007. Penelitian Kualitatif Komunikasi, Kebijakan Publik, dan Ilmu Sosial Lainnya. Jakarta : Kencana Rosdakarya.

Dapiyanta. FX. 2014. Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Agama Katolik Di Sekolah. Yogyakarta: USD

Dapiyanta. FX. 2014. Pendidikan Agama Katolik dan Budi Pekerti. Jakarta: Gunung Mulia.

Drost. 1998. Sekolah Mengajar atau Mendidik?. Yogyakarta: Kanisius

Departemen Pendidikan dan Kebudayaan. 1992. Kurikulum Sekolah Menengah. Jakarta: Depdikbud

Groome, Thomas H. 2010. Chirstian Religious Education. (terjemahan Daniel Stefanus). Jakarta: Gunung Mulia.

Hamzah. B. Uno. 2007. Profesi Kependidikan. Jakarta: Bumi Aksara

Kunjana Rahardi. 2005. Guru Masa Kini Harus Jadi Ilmuwan Sejati. Yogyakarta: Kanisius

Konstitusi dan Direktorium Kongregasi Suster St. Yosep (KSSY) Medan : 2003. Medan, Sumatera Utara.

Komisi Kateketik KWI. 1999. Garis-garis Besar Program Pengajaran (GBPP). Jakarta : Komkat KWI

Luthfiyah, Fitwi. 2009. Metode Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Kanisius

Malik Fadjar, A. 2003. Undang-Undang RI No. 20 Tahun 2003: Tentang Pendidikan Nasional . Jakarta: Mendiknas.

Mulyasa, E. 2007. Standar Kompetensi dan Sertifikasi Guru, Bandung: PT Remaja

Nina Komala. 1992. Kemampuan Mengajar Agama Katolik.Yogyakarta: Pusat Pastoral.

OSCO.R. Sebastian. 1998. Guru Yang Digugu dan Ditiru. Rohani, No.0218, 138-145

Rusman. 2012. Model-Model Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Press

Sugiono. 2007. Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Sutjihti Somantri. 2012. Psikologi Anak Luar Biasa. Bandung: PT Refika Aditama

Supriyati, Yulia. 2001. Pengantar Pendidikan. Diktat Mata Kuliah untuk Mahasiswa Semester I, Ilmu Pendidikan Kekhususan Pendidikan Agama Katolik Univesitas Sanata Dharma Yogyakarta.

SJ. Setyakarjana. 1997. Arah Katekese di Indonesia. Yogyakarta: Pusat Kateketik.

SJ. Jacobs Tom. 1985. Sikap Dasar Kristiani.Yogyakarta: Kanisius

Tim Penyususn Kamus Besar Bahasa Indonesia. 1998. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

UU No 14 tahun 2005 tentang Guru dan Dosen Pasal 10

Usman, Moh. Uzer. 1996. Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya

W.S. Winkel.1987. Psikologi Pengajaran. Jakarta: Gramedia

Wina Sanjaya. 2012. Perencanaan Dan Desain Sitem Pembelajaran. Jakarta: Kencana

Dari internet :

https://id. Wikipedia.org/wiki/Anak_berkebutuhan_khusus. Diakses tgl 10-05- 2018. Pkl 12.30 WIB

http://bintang bangsaku.com/artikel/2009/02/anak_tunanetra/. Diakses tgl 12-05-2018.Pkl 12.00. WIB

http://slurpps.wordpres.com /2010/10/03//organisasi. Diakses tgl 15-06-2018. Pkl 15.00

https://www.bimaskatolik.com/news2.php?op// Petingnya pendidikan agama katolik di sekolah. Diakses tgl 12-06- 2018 . Pkl 15.00.

Downloads

Published

2023-10-19

How to Cite

Jessica Helsa, Xaverius Felix, & Jonathan Aley. (2023). Peran Guru Pendidikan Agama Katolik di Slb-A Karya Murni Medan. Journal New Light, 1(2), 46–60. https://doi.org/10.62200/newlight.v1i2.14