Peran Permainan Edukatif Dalam Proses Katekese Digital Anak-Anak Usia Dini

Authors

  • Yuni Setiani Merlianta Girsang Sekolah Tinggi Pastoral Institut Pastoral Indonesia
  • Emmeria Tarihoran Sekolah Tinggi Pastoral Institut Pastoral Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.62200/magistra.v2i2.127

Keywords:

Educational Games, Digital catechesis, Early childhood

Abstract

In this rapid development of technology, digital catechesis for early childhood takes a role in the process of faith education for them. In providing education and teaching to children, new methods are needed that provide new innovations, especially in the catechesis process. Educational games play their role in educating the faith of early childhood children by utilizing platforms available in digital development, namely Quizizz and Kahoot which can be a means for parents and catechists to educate children's faith by utilizing technology so that faith education provided to children gains new innovations.

References

Abdillah, R., Kuncoro, A., Erlangga, F., & Ramdhan, V. (2022). Pemanfaatan aplikasi Kahoot! dan Quizizz sebagai media pembelajaran interaktif berbasis gamifikasi. Jurnal Pendidikan Sains Dan Komputer, 2(01), 92–102. https://doi.org/10.47709/jpsk.v2i01.1363

Asmawati, L. (2021). Peran orang tua dalam pemanfaatan teknologi digital pada anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 82–96. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i1.1170

Awwaliyah. (2021). Media pembelajaran masa kini: Pembuatan, aplikasi kegunaannya. Awaliyah, 4(127–132). https://ejournal.iai-tabah.ac.id/index.php/awaliyah/article/view/771

Habur, A. M. (2018). Katekese keluarga di era digital. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan Missio, 10(1), 39–47. https://doi.org/10.36928/jpkm.v10i1.53

Hidayati, T., & Budiarti, E. (2022). Pengaruh penggunaan aplikasi Quizizz sebagai game edukasi untuk meningkatkan kemampuan kognitif anak usia dini di TK Anak Bangsa. Al-Abyadh, 5(1), 42–50. https://doi.org/10.46781/al-abyadh.v5i1.502

Jimmy, A., Rahawarin, B. A., & Nugroho, S. (2023). Peran katekese digital sebagai media pembinaan iman kaum muda Kristiani. Lumen: Jurnal Pendidikan Agama Katekese Dan Pastoral, 2(1), 114–125. https://doi.org/10.55606/lumen.v2i1.150

Khobir, A. (2009). Upaya mendidik anak melalui permainan edukatif. In Forum Tarbiyah (Vol. 7, No. 2, pp. 197-208). Fakultas Tarbiyah IAIN Pekalongan.

Maharani, S. D. A., & Tarihoran, E. (2024). Platform Tiktok sebagai sarana ketekese yang tepat bagi kaum Generasi Z. Jurnal Pendidikan Agama Dan Teologi, 2(2), 37–44.

Putra, D. W., Nugroho, A. P., & Puspitarini, E. W. (2016). Game edukasi berbasis Android sebagai media pembelajaran untuk anak usia dini. JIMP-Jurnal Informatika Merdeka Pasuruan, 1(1).

Rohman, N., & Mulyanto, B. (2010). Membangun aplikasi game edukatif sebagai media belajar anak-anak. Jurnal Computech & Bisnis, 4(1), 53-58.

Tangkawarow, I. R. H. T. (2018). Pelatihan permainan edukatif untuk anak berbasis komputer pada guru dan siswa di TK Katolik Malaekat Pelindung Kota Manado. Abdimas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 10(01). https://doi.org/10.36412/abdimas.v10i01.557

Published

2024-05-30

How to Cite

Yuni Setiani Merlianta Girsang, & Emmeria Tarihoran. (2024). Peran Permainan Edukatif Dalam Proses Katekese Digital Anak-Anak Usia Dini. Jurnal Magistra, 2(2), 201–209. https://doi.org/10.62200/magistra.v2i2.127